Forum Kandungan Komunikasi dan Multimedia Malaysia (disebut juga Communications and Multimedia Content Forum of Malaysia; CMCF) ialah sebuah badan yang bertanggungjawab mentadbir kandungan dan mengendalikan isu–isu yang berkaitan dengan kandungan berbentuk komunikasi dan multimedia di Malaysia.
CMCF ditetapkan di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 di bawah bidang kuasa Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), bertanggungjawab menggubal dan membangunkan satu Kod Kandungan negara yang bukan sahaja untuk pengamal industri malah buat pengguna awam.
Setiap individu di Malaysia, diberi peluang untuk menyumbang pada versi baru Kod Kandungan, kerana ia bakal menjadi rujukan untuk tafsiran kesalahan di bawah Seksyen 211 dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. Draf akhir Kod Kandungan baharu akan mengambil kira maklum balas orang awam sebelum ia diserahkan untuk pendaftaran oleh SKMM.
Terdapat beberapa fokus utama dalam Kod Kandungan baharu ini seperti:
-
Penyalahgunaan dan Keganasan Berdasarkan Gender (gender-based Violence) Dalam Talian
-
Hak Orang Kurang Upaya dalam Industri Kandungan
-
Larangan Mengeksploitasi Agama dalam Pengiklanan
-
Hanya Pendakwah yang Bertauliah Sahaja boleh dipaparkan dalam rancangan bertemakan Islam
-
Hak Kanak-Kanak dalam Industri Kandungan
-
Pempengaruh (influencer) dan Pengendali E-dagang Harus Menjadi Pengiklan Yang Bertanggungjawab
Jadi, ayuh luangkan masa anda untuk Latihan Perundingan Awam bagi cadangan semakan semula terhadap Kod Kandungan. Klik pada pautan ini untuk maklumat lanjut >> https://contentforum.my/publicconsultation/