Ini Antara Tips Nak Skor Kertas 1 dan 2 Bahasa Inggeris SPM!

Peperiksaan bertulis Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) kini sedang bermula dengan subjek Bahasa Melayu Kertas 1 dan Kertas 2 serta Pendidikan Seni Visual pada hari pertama iaitu 20 Feb 2023.

ini antara tips nak skor kertas 1 dan 2 bahasa inggeris spm!

Esok, 21 Feb 2023 calon SPM2023 akan berhadapan pula dengan subjek yang mungkin dianggap sukar oleh sebahagian daripada mereka iaitu Bahasa Inggeris (Kertas 1 dan Kertas 2).

 

Selaras dengan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM), format baharu SPM Bahasa Inggeris SPM adalah lebih menyeluruh dan merangkumi semua aspek pembelajaran Bahasa Inggeris. Memandangkan format baharu itu diadaptasi daripada Rangka Kerja Rujukan Eropah Biasa (CEFR) ia serupa dengan kertas Bahasa Inggeris Cambridge dan penggredan juga akan mengikut sistem Pengukuran CEFR. Cara penggredan adalan seperti berikut:

 

Pengguna Asas

  • tahap A1 (Dasar/Permulaan)
  • tahap A2 (Pra-Intermediate/Elementary)

Pengguna Bebas

  • tahap B1 (Pertengahan/Pra-Perantaraan)
  • tahap B2 (Perantaraan Atas/Pertengahan)

Pengguna Mahir

  • tahap C1 dan C2 (Lanjutan)

 

Sasaran aspirasi untuk lepasan SPM ialah tahap B2 di mana mereka dilengkapi dengan bahasa Inggeris yang mencukupi untuk melanjutkan pelajaran dan seterusnya peningkatan kerjaya.

 

Pada asasnya sebarang ujian Bahasa Inggeris adalah tentang memahami perkara yang anda baca. Jadi anda harus mengambil masa untuk memahami apa yang anda baca dan menjawab soalan mengikut apa yang diminta.

 

Kertas 1 – Bahasa Inggeris (SPM)

 

Kertas 1 menguji kemahiran Membaca dan Penggunaan Bahasa Inggeris. Ia terdiri daripada 5 bahagian. Masa yang diperuntukkan ialah 90 minit. (40 markah)

 

Bahagian 1: 8 Soalan Aneka Pilihan yang terdiri daripada teks pendek daripada buku, majalah, iklan dan lain-lain. Calon akan memilih jawapan yang terbaik daripada 3 pilihan yang diberikan untuk setiap soalan. (8 markah)

Tips: Baca soalan dengan cepat sebelum membaca teks yang diberikan. Ini memberi anda idea tentang perkara yang anda akan cari dalam teks. Kemudian lihat ketiga-tiga pilihan yang diberikan sebelum memutuskan jawapan. Pastikan anda membaca semua pilihan kerana mungkin terdapat sedikit perbezaan dalam jawapan yang diberikan.

.

Bahagian 2: Petikan Cloze. Anda harus cuba mendapatkan semua 10 jawapan dengan betul. Petikan itu menguji anda tentang tatabahasa dan perbendaharaan kata. Terdapat 4 pilihan yang diberikan untuk setiap tempat kosong. (10 markah)

Tips: Jangan cuba mengisi ruang kosong pada bacaan pertama teks anda. Mula-mula, baca teks dengan cepat untuk melihat isi kandungannya, kemudian pergi ke jawapan yang diberikan dan tentukan perkataan yang sesuai untuk setiap tempat kosong.

.

Bahagian 3: Di sini anda perlu membaca petikan yang lebih panjang dan menjawab 8 soalan yang berkaitan dengan teks. Bahagian ini akan menguji kefahaman membaca pelajar. (8 markah)

Tips: Luangkan masa untuk membaca teks dengan teliti sebelum meneruskan soalan. Beberapa soalan mengarahkan anda ke perenggan tertentu untuk mencari jawapannya. Untuk soalan lain, cari kata kunci untuk membolehkan anda mencari perenggan yang betul untuk mencari jawapan. Sekali lagi baca semua pilihan yang diberikan sebelum memutuskan jawapan anda.

.

Bahagian 4: Dalam bahagian ini anda diberikan teks yang lebih panjang yang mana enam ayat telah dialih keluar. Anda perlu memilih 6 ayat yang betul daripada antara 8 pilihan yang diberikan untuk mengisi kekosongan bagi membentuk perenggan yang berstruktur dengan betul. (6 markah).

Tips: Di sinilah anda perlu mengaplikasikan kemahiran anda tentang ‘koheren dan kohesi’ untuk mencari ayat yang betul bagi mengisi tempat kosong. Ayat anda hendaklah sebati dengan ayat sebelum dan selepas tempat kosong.

 

Bahagian 5: Anda diberi beberapa perenggan mengenai topik tertentu untuk dibaca. Anda diberi empat pernyataan yang menerangkan 4 daripada perenggan yang diberikan. Anda perlu mengenal pasti 4 perenggan supaya sesuai dengan pernyataan yang diberikan. Untuk 4 soalan seterusnya anda dikehendaki mencari perkataan (satu perkataan setiap satu daripada teks) untuk melengkapkan 4 ayat yang diberikan. (8 markah)

Tips: Baca teks pendek dengan teliti dan tentukan idea utama dalam setiap teks. Ini akan membantu anda membuat keputusan untuk memilih pernyataan yang paling tepat menerangkan teks.

 

Kertas 2 – Bahasa Inggeris (SPM)

 

Bahagian esei dan kertas penulisan ini bernilai 60 markah. Walau bagaimanapun, ‘weightage’ dalam keseluruhan kertas Bahasa Inggeris SPM masih pada 25%. Masa yang diperuntukkan untuk kertas ini ialah 90 minit dan kertas tersebut mempunyai 3 bahagian.

 

Bahagian 1 - Pelajar dikehendaki menulis nota ringkas atau e-mel dalam kurang daripada 80 patah perkataan. (20 markah)

Tips: Baca e-mel atau nota ringkas dengan teliti dan gariskan tugasan yang diberikan kepada anda supaya anda tidak terlepas sebarang perkara. Contohnya tugas yang ditetapkan mungkin mahu anda cadangkan:

  1. Tempat untuk dilawati
  2. Beberapa aktiviti yang perlu dilakukan di sana (berikan beberapa - kira-kira tiga)
  3. Perkara yang perlu dibawa (cadangkan beberapa - kira-kira tiga)

Memandangkan anda hanya mempunyai 80 patah perkataan untuk digunakan, anda mesti pergi terus ke inti dengan sedikit perincian jika perlu.

.

Bahagian 2 - Ini adalah Penulisan Berarah dalam 125 - 150 patah perkataan. (20 markah)

Tips: Dalam soalan ini, nota akan diberikan kepada anda untuk membimbing anda tentang perkara yang hendak ditulis. Berikan sekurang-kurangnya tiga hingga empat cadangan supaya terdapat perkara yang mencukupi untuk anda tulis. Di sini anda mungkin perlu memberikan pendapat anda atau memberikan bukti untuk cadangan anda. Jangan menulis lebih lama daripada yang diperlukan.

.

Bahagian 3 - Dalam bahagian ini, anda diberi 3 pilihan untuk penulisan deskriptif (laporan/kajian/artikel/cerita). Anda perlu memilih satu esei untuk ditulis dalam 200 - 250 patah perkataan. (20 markah)

Tips: Esei ini memerlukan semua kemahiran penulisan anda. Rangka satu peta minda ringkas dengan empat hingga lima perkara utama yang anda ingin bincangkan dalam esei. Untuk setiap perkara, catat secara ringkas huraian/contoh/sebab untuk mengembangkan perkara tersebut. Kemudian susun perenggan anda dengan setiap perkara utama sebagai ayat topik anda untuk setiap perenggan. Fikirkan pengenalan dan kesimpulan yang baik. Pendahuluan dan penutup tidak perlu terlalu panjang.

.

Untuk tugasan menulis, anda akan dinilai pada

  1. Pencapaian tugas - Adakah anda telah menjawab mengikut apa yang dikehendaki oleh soalan? Apakah perkara utama anda? Adakah anda menyokong perkara utama anda dengan bukti atau pendapat yang pasti?
  2. Koherensi dan kohesi - Adakah semua perenggan anda sebahagian daripada keseluruhan? Adakah setiap satu daripada perenggan mempunyai perkara penting? Adakah semua ayat dalam setiap perenggan bercakap tentang perkara utama? Gunakan thus, therefore, moreover, furthermore, on the contrary ..... dan lain-lain untuk membantu anda.
  3. Perbendaharaan kata - Anda perlu menunjukkan bahawa anda mempunyai pelbagai perbendaharaan kata yang boleh anda gunakan. Perbendaharaan kata yang luas membolehkan anda menulis esei yang lebih baik. Untuk memperoleh perbendaharaan kata yang luas anda perlu membaca buku, majalah dan surat khabar. Apabila anda menjumpai apa-apa perkataan atau ungkapan yang baik catatkannya dalam buku perbendaharaan kata anda. Ketahui cara menggunakan perkataan atau ungkapan ini dalam konteks yang betul. Cuba jangan gunakan perkataan deskriptif lebih daripada dua kali dalam esei yang sama. Sebagai contoh:

 

"Last holiday my whole family went for a very  interesting  trip to the East Coast. We stayed at an  interesting  holiday resort. While we were there we joined a lot of  interesting  activities.."

Menulis perenggan seperti di atas akan menunjukkan penggunaan kosa kata anda yang terhad.

 

  1. Tatabahasa - Pastikan anda menggunakan kala yang betul sepanjang penulisan anda. Tanda baca adalah sama penting kerana tanda baca yang salah boleh menyumbang kepada ayat yang berbeza maksud.
  2. Struktur ayat - Tulisan anda harus menunjukkan kepelbagaian dalam struktur ayat (Perlu ada gabungan ayat mudah, ayat majmuk dan ayat kompleks dalam karangan anda. Buat ayat dengan panjang yang berbeza dan dengan permulaan yang berbeza). Ayat yang terang dan menarik - Tulis ayat yang menarik dengan menambahkan kata adjektif pada kata nama, kata adverb kepada kata kerja, frasa adjektif dan klausa. Pelajar harus belajar cara menggunakan sinonim, simpulan bahasa, bahasa kiasan, simile, peribahasa dan lain-lain. Elakkan daripada membuat kesilapan ejaan.
  3. Penggunaan ucapan langsung atau petikan - Jika boleh tambah petikan atau ucapan langsung boleh memecahkan monotoni dalam esei anda.

 

Selamat berjaya dalam SPM kepada semua calon!

 

Sumber: Study Malaysia