Jumlah netizen di China dilaporkan mencecah seramai 1.011 bilion orang setakat Jun 2021.
Memetik data Pusat Maklumat Rangkaian Internet China (CNNIC), angka tersebut melihat pertambahan sebanyak 21.75 juta orang berbanding Disember 2020.
Angka terbabit juga difahamkan mewakili 71.6% populasi negara terbabit yang memiliki akses internet.
Berdasarkan data sama lagi, penggunaan internet perseorangan di China pada separuh pertama 2021 menunjukkan trend pertumbuhan yang stabil.
Dalam pada itu, sebanyak 86.3% netizen China dilaporkan mempunyai pengalaman melakukan urusan pembayaran menerusi internet dengan catatan seramai 872 juta orang.
Sehubungan dengan itu, 80.3% netizen di negara terbabit yang bersamaan dengan sejumlah 812 juta penduduk mempunyai pengalaman membeli-belah dalam talian.
Turut tidak ketinggalan, seiring dengan pembangunan desa digital yang menggalakkan di China, sebanyak 59.2% populasi di kawasan desa telah dilengkapi akses internet.
Sumber: [1]