Percaya Tak Teh Panas Boleh Melegakan Hidung Tersumbat?

Tanpa kita perasan kita sebenarnya sering terdedah dengan pengudaraan dan persekitaraan yang tidak bersih. Boleh dikatakan setiap hari kita akan terhidup asap atau debu yang tak boleh Nampak dengan mata kasar.

Disebabkan tu lah, masalah seperti hidung tersumbat, nafas sempit dan hidung berair ni dah common sangat. Kadang-kadang tu sampai dah rasa nak malas layan dan biarkan je walaupun tak berapa nak selesa.

Bagaimanapun, ada 5 benda yang korang boleh guna untuk melegakan masalah hidung tersumbat ni. Haaa ni dia:

Beri

percaya tak teh panas boleh melegakan hidung tersumbat?

Beri ni ada banyak antioksidan dan kaya dengan vitamin C. Sebab tu lah, buah-buahan jenis beri sangat bagus untuk melegakan masalah hidung tersumbat.

 

Madu

percaya tak teh panas boleh melegakan hidung tersumbat?

Perkara paling asas yang korang boleh guna adalah madu. Cecair ni mempunyai pelbagai khasiat. Jadi, eloklah simpan di rumah dan kalau ada masalah hidung berair, guna je madu.

 

Bawang

percaya tak teh panas boleh melegakan hidung tersumbat?

Selain menyedapkan makanan, bawang juga boleh berfungsi sebagai agen membasmi virus selsema dan melegakan hidung tersumbat. Ini kerana bawang mengandungi antibakteria yang sangat aktif.

Vitamin C

percaya tak teh panas boleh melegakan hidung tersumbat?

Tak kisah lah jenis tablet atau cecair. Tapi vitamin C boleh meningkatkan dan menguatkan daya tahan tubuh seseorang daripada sebarang jenis penyakit termasuklah hidung tersumbat.

Teh Panas

percaya tak teh panas boleh melegakan hidung tersumbat?

Paling simple adalah teh panas. Ada masalah hidung tersumbat, buah je the panas. Tapi make sure gunakan teh hijau yang tak mengandungi gula. Barulah badan kita menerima mineral seperti flavonoid.

 

 

Sumber: Freemalaysiatoday

Oleh: Khalie Azmi

ARTIKEL BERKAITAN