Ramai di antara kita mungkin pernah menjadi atau hampir menjadi mangsa penipuan scammer.
Tambah pula dengan teknologi yang semakin moden dan canggih membuatkan skim penipuan ini menjadi semakin sukar untuk dikenalpasti.
.
Antara scam paling popular adalah penipuan Macau di mana mangsa sendiri ditipu untuk membenarkan transaksi bank dan akhirnya kehilangan sejumlah besar wang.
.
Jika anda pernah menjadi mangsa penipuan scammer, anda pasti hanya memikirkan untuk membuat laporan kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM). Namun tahukah anda terdapat tiga agensi yang mempunyai kuasa untuk membantu jika anda adalah mangsa scammer.
.
1. Bank Negara Malaysia untuk scammer melibatkan kewangan.
Bank Negara, seperti yang anda tahu, adalah bank pusat Malaysia. Atas sebab ini, apa-apa perkara yang berkaitan dengan wang ditadbir oleh mereka dan ini juga termasuk menyiasat penipuan melibatkan kewangan. Selain memfailkan laporan dengan PDRM, BNM harus menjadi kuasa seterusnya yang anda hubungi jika anda telah ditipu. Mereka mungkin dapat mengesan di mana wang anda telah hilang, dan jika mereka berjaya, mereka mungkin dapat mendapatkan kembali wang anda.
.
Untuk memfailkan aduan kepada BNM, anda boleh menghubungi BNMTELELINK mereka, iaitu di 1-300-88-5465.
.
Di laman web mereka, BNM telah menjelaskan bahawa talian hotline ini bukan hanya untuk orang yang telah ditipu, tetapi juga mereka yang menyedari penipuan. Oleh itu, jika anda menemui sebarang penipuan perbankan, hubungi BNM.
.
2. SKMM untuk jenayah siber
Walaupun penipuan kebanyakannya melibatkan mencuri wang orang, ia juga boleh datang dalam bentuk lain. Kadangkala, mereka mungkin menipu anda untuk memberikan maklumat peribadi anda. Scammer boleh menghubungi anda, meninggalkan teks kepada anda atau menghantar pautan yang mencurigakan kepada anda bagi mencuri data perinadi anda.
.
Bagi penipuan seperti ini, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) boleh membantu. SKMM melakukan banyak perkara, daripada mengawal selia kandungan yang dimuat naik di internet kepada mengeluarkan peraturan untuk dipatuhi oleh syarikat media. Berurusan dengan penipuan juga akan berada di bawah bidang kuasa mereka.
.
3. KPDNHEP untuk penipuan berkaitan pengguna
Kementerian Perdagangan Domestik dan Hal Ehwal Pengguna, yang juga dikenali sebagai KPDNHEP, boleh membantu menyiasat kes melibatkan pengguna. KPDNHEP bukan sahaja melihat kepada kes penipuan, tetapi mereka juga boleh mengambil kes-kes yang melibatkan kualiti produk dan perkhidmatan yang kurang baik, produk harga yang tidak adil, dan sebagainya. Mereka boleh dihubungi melalui cara berikut:
1. e-Aduan 2.0 Portal: https://eaduan.kpdnhep.gov.my
2. Pusat panggilan: 1 800 886 800
3. E-mail: e-aduan@kpdnhep.gov.my
4. Aplikasi Ez ADU KPDNHEP
.
Sumber: [1]