Nak Jaga Mata? Ini 3 Makanan Yang Baik Selain Daripada Lobak Merah

3 makanan yang baik untuk kesihatan mata selain lobak merah

Dalam menjaga kesihatan, ada beberapa bahagian yang orang selalu terlepas. Salah satunya adalah kesihatan mata.

Tak ramai orang menjaga kesihatan mata, walhal, organ mata sangatlah penting. Bayangkan kalau nikmat penglihatan hilang, kan dah tak dapat melihat.

Jadi, sebelum lebih teruk elok lah kita jaga kesihatan mata dan ini 3 makanan yang bagus untuk kesihatan mata.

1. Ikan

3 makanan yang baik untuk kesihatan mata selain lobak merah

Kalau nak yang elok, ikan salmon lah. Tapi, ikan biasa pun ok je. Ikan ni bagus untuk mata sebab dia ada omega-3 yang merupakan lemak baik. Nutrisi tu juga boleh menghalang daripada mata kering.

2. Telur

3 makanan yang baik untuk kesihatan mata selain lobak merah

Kuning telur mengandungi vitamin A, lutein, zeaxanthin dan zink yang merupakan sangat penting untuk kesihatan mata.

3. Kacang Almond

3 makanan yang baik untuk kesihatan mata selain lobak merah

Kacang almond sangatlah bagus untuk mata kerana mengandungi vitamin E. vitamin ni menjaga mata anda daripada diserang molekul-molekul yang boleh menyerang kesihatan tisu. Dengan mengambil vitamin E, ia dapat mengurangkan risiko daripada terkena katarak mata.

Sumber: Healthline

 

 

ARTIKEL BERKAITAN